REGULAMIN użytkowania lokali w domach spółdzielczych oraz porządku domowego w Spółdzielni Mieszkaniowej „PERKOZ” w Olsztynie
Postanowienia ogólne.
Podział obowiązków pomiędzy Spółdzielnią a członkiem i użytkownikiem w zakresie utrzymania w należytym stanie technicznym budynków i ich otoczenia, urządzeń i instalacji oraz lokali.
Utrzymanie porządku , higieny i estetyki osiedla.
Pranie i suszenie bielizny.
Zabezpieczenie przeciwpożarowe.
Podstawowe normy współżycia społecznego mieszkańców.
Przepisy porządkowe.
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§1
Celem niniejszego regulaminu jest ustalenie obowiązków członków Spółdzielni Mieszkaniowej „PERKOZ” w Olsztynie i użytkowników lokali w zakresie: 1) utrzymania w należytym stanie technicznym budynków, lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży i pomieszczeń ogólnego użytku oraz ich otoczenia, a także pomieszczeń oraz znajdujących się w nich urządzeń i instalacji, 2) utrzymania porządku, higieny i estetyki osiedli, 3) korzystania z urządzeń i pomieszczeń ogólnego użytkowania, 4) zabezpieczenia pożarowego, 5) współżycia społecznego.
Członek Spółdzielni, względnie użytkownik jest zobowiązany do przestrzegania niniejszego regulaminu zgodnie z § 11 ust 1 pkt. 7 statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „PERKOZ” w Olsztynie oraz jest odpowiedzialny za przestrzeganie go przez osoby, których prawa reprezentuje (członków rodziny, domowników, najemców, podnajemców, gości, pracowników itp.).
Budynki, ich otoczenie oraz wszelkie pomieszczenia i urządzenia znajdujące się w zasobach spółdzielczych powinny być otaczane troskliwą opieką i poszanowaniem.
Rozdział II. Podział obowiązków pomiędzy Spółdzielnią a członkiem i użytkownikiem w zakresie utrzymania w należytym stanie technicznym budynków, ich otoczenia, urządzeń i instalacji oraz lokali.
§2
Spółdzielnia obowiązana jest do:
1) dbania o stan techniczny i sanitarno-porządkowy budynków oraz pomieszczeń ogólnego użytku z wyjątkiem obowiązków utrzymania porządku w lokalach i w piwnicach,
2) mycia okien, lamperii i balustrad na klatkach schodowych co najmniej 2 razy w roku w okresie wiosennym i jesiennym,
3) zapewnienia:
• numerów administracyjnych budynków, • oświetlenia klatek schodowych, • oświetlenia pomieszczeń ogólnego użytkowania, • dogodnego dojścia do domów i lokali, • możliwości składowania i wywozu odpadów komunalnych
Członkowie Spółdzielni oraz użytkownicy są zobowiązani do:
1) utrzymania użytkowanego lokalu w należytym stanie technicznym, poprzez jego odnawianie i wykonywanie napraw oraz dokonywanie wymiany urządzeń zgodnie z postanowieniami regulaminu obowiązków Spółdzielni w zakresie napraw wewnątrz lokali oraz zasad rozliczeń Spółdzielni z członkami zwalniającymi lokale.
2) utrzymywania porządku i czystości na klatkach schodowych, korytarzach oraz w pomieszczeniach ogólnego użytkowania,
3) naprawy wszelkich uszkodzeń powstałych z winy użytkownika których prawa reprezentują,
4) natychmiastowego zgłoszenia administracji zauważonych uszkodzeń wszelkich urządzeń oraz instalacji znajdujących się w lokalu, budynku lub jego otoczeniu ewentualnie powiadamiania odpowiednich służb ratowniczych,
5) umożliwienia wstępu do zajmowanego lokalu służb technicznych administracji lub pracowników firm upoważnionych przez administrację w celu dokonania niezbędnych napraw lub wymiany instalacji oraz urządzeń, a także w celu usunięcia uszkodzeń - pod rygorem ponoszenia sankcji statutowych, a także wszelkich skutków nie wykonania tych prac,
6) wyłączenia wykorzystywanych urządzeń i światła oraz zaprowadzenia porządku w pomieszczeniach ogólnego użytkowania po zakończeniu korzystania z nich,
7) usuwania śniegu zalegającego na balkonie lub loggii oraz do udrożnienia na nich rur odpływowych w celu zapobieżenia zalewaniu balkonów lub loggii położonych na niższych kondygnacjach budynków,
8) użytkownicy pomieszczeń gospodarczych z oknem zobowiązani są do utrzymywania tych okien w czystości.
W razie nie dokonania przez członka Spółdzielni lub użytkownika niezbędnych napraw oraz odnowień, o których mowa w § 2 ust.2 niniejszego rozdziału Spółdzielnia po bezskutecznym wezwaniu, przeprowadzi naprawę lokalu, urządzeń lub uszkodzeń, obciążając członka Spółdzielni lub użytkownika kosztami wykonanych robót.
Prowadzenie w całym lokalu mieszkalnym uciążliwej działalności handlowej, rzemiosła oraz wykonywanie prac nakładczych bez pozytywnej opinii mieszkańców budynku i zgody Zarządu Spółdzielni jest zabronione. W przypadku uzyskania zgody, wykonywanie tych zajęć nie może zakłócać spokoju mieszkańców budynku ani naruszać bezpieczeństwa i higieny otoczenia. Zgoda poprzedzona musi być decyzją Urzędu Miasta o zmianie przeznaczenia całego lokalu.
Wszelkie przeróbki w lokalach muszą być uzgodnione ze Spółdzielnią i wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego po przedstawieniu projektu i otrzymaniu pisemnej zgody Zarządu Spółdzielni.
Zabrania się naprawiania lub wymiany we własnym zakresie bezpieczników elektrycznych, poza obrębem lokalu (na klatkach schodowych, w piwnicach). Upoważniona do tego jest wyłącznie administracja lub Pogotowie Techniczne.
O wszelkich zauważonych nieprawidłowościach w działaniu instalacji gazowej należy natychmiast zawiadomić administrację lub pogotowie gazowe.
Samowolne zrywanie zabezpieczeń i wchodzenie do pomieszczeń administracyjnych , na dachy budynków oraz do pomieszczeń technicznych jest zabronione.
Montaż wszelkiego rodzaju instalacji, anten radiowych lub telewizyjnych na dachach i elewacjach budynków jest dozwolone jedynie za zgodą Spółdzielni.
Do kontroli stanu technicznego lokali oraz urządzeń i instalacji są upoważnieni pracownicy lub przedstawiciele Spółdzielni.
Zabrania się zrywania plomb na licznikach gazowych, elektrycznych, wodomierzach i podzielnikach ciepła, a w przypadku uszkodzenia należy zgłosić do Spółdzielni.
Rozdział III. Utrzymanie porządku, higieny i estetyki osiedla.
§3
Wszyscy członkowie Spółdzielni lub użytkownicy są zobowiązani do przestrzegania przepisów bhp i przeciwpożarowych w lokalach i pomieszczeniach wspólnego użytkowania.
Zabrania się przechowywania materiałów łatwopalnych w lokalach i pomieszczeniach wspólnego użytkowania oraz zastawiania korytarzy piwnicznych i klatek schodowych wszelkimi sprzętami.
Zabrania się wrzucania jakichkolwiek odpadów do muszli, umywalek, wanien i zlewozmywaków.
W przypadku zanieczyszczenia budynku lub jego otoczenia sprawca jest zobowiązany do przywrócenia porządku.
Trzepanie dywanów i innych przedmiotów w miejscach do tego przeznaczonych może odbywać się w godzinach od 800 do 2000 od poniedziałku do soboty. Wyrzucanie z balkonów, loggii lub przez okna śmieci, odpadków i niedopałków oraz trzepanie np. chodników, pościeli, obrusów i bielizny na balkonach, loggiach w oknach i klatkach schodowych jest zabronione.
Podlewanie kwiatów na balkonach i loggiach powinno odbywać się tak aby woda nie niszczyła elewacji budynku i nie ściekała na położone niżej okna, balkony i loggie.
Zabrania się niszczenia zieleni osiedlowej, a także wyprowadzania psów na trawniki bezpośrednio przyległe do bloków mieszkalnych oraz na boiska i place zabaw.
W razie zaistnienia konieczności dokonania w jednym terminie dezynsekcji, dezynfekcji lub deratyzacji budynku na wezwanie administracji wszyscy jego mieszkańcy zobowiązani są do udostępnienia swoich lokali.
Parkowanie pojazdów dozwolone jest wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych. Wyznaczenie przez administrację indywidualnych miejsc parkingowych dla inwalidów wymaga ich odrębnego oznakowania.
Zakazuje się parkowania pojazdów spalinowych w taki sposób, aby tył pojazdu był skierowany w stronę okien budynku, chyba że tablice informacyjne wskazują inaczej.
Zakazuje się parkowania i uruchamiania pojazdów spalinowych w prześwitach budynków oraz wjeżdżania i parkowania na chodnikach i trawnikach osiedlowych.
Zakazuje się parkowania samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej), autobusów i przyczep na parkingach osiedlowych.
Motocykli, skuterów i rowerów nie wolno przechowywać na klatkach schodowych, wiatrołapach ani w korytarzach piwnic.
Zakazuje się mycia samochodów na terenach osiedli oraz ich napraw w miejscach wyznaczonych do parkowania.
Rozdział IV. Pranie i suszenie bielizny.
§4
Zajmowanie pralni i suszarni na inne niż przeznaczone cele wymaga zgody Zarządu Spółdzielni oraz wiąże się z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty za korzystanie z pomieszczeń gospodarczych.
Zabrania się suszenia bielizny na balkonach, loggiach i w oknach w sposób widoczny. Należy dbać o estetykę osiedla.
Z pralek domowych należy korzystać w sposób nie zakłócający spokoju sąsiadów.
Rozdział V. Zabezpieczenie przeciwpożarowe.
§5
W razie pożaru należy natychmiast zawiadomić Straż Pożarną. Do czasu przybycia Straży Pożarnej należy podjąć czynności ograniczające rozszerzanie się pożaru i zmierzające do jego ugaszenia.
Nie wolno zastawiać korytarzy i przejść w budynkach.
Zabrania się przechowywania materiałów łatwopalnych.
Zabrania się prowadzenia prac spawalniczych w pomieszczeniach wspólnego użytkowania oraz piwnicach i podłączania się do administracyjnych obwodów energii elektrycznej.
Zabrania się przechowywania jakichkolwiek materiałów w szachtach technicznych, tj. kanałach gazowych, elektrycznych i wodno-kanalizacyjnych znajdujących się w mieszkaniach lub klatkach schodowych budynków.
Zabrania się grillowania na balkonach i loggiach budynków, oraz w ogródkach przy domowych
Rozdział VI. Podstawowe normy współżycia społecznego mieszkańców osiedla.
§6.
Podstawą i warunkiem harmonijnego współżycia mieszkańców jest koleżeństwo i wzajemna życzliwość, zgodne i solidarne współdziałanie w celu urzeczywistnienia wspólnych przedsięwzięć.
W razie wystąpienia klęsk żywiołowych, wszyscy mieszkańcy na wezwanie administracji lub kierownictwa Spółdzielni zobowiązani są do włączenia się do akcji zmierzającej do zabezpieczenia mienia spółdzielczego, ograniczania i usuwania skutków klęski.
Dzieci powinny bawić się w miejscach do tego przeznaczonych. Należy przestrzegać, aby dzieci nie bawiły się obok śmietników, na parkingach, na klatkach schodowych, korytarzach i w piwnicach. Zabrania się gry w piłkę poza miejscami do tego przeznaczonymi. Za skutki niewłaściwego zachowania się dzieci odpowiadają rodzice.
Cisza nocna obowiązuje w godzinach od 22.00 do 6.00 . Od godziny 6.00 do 22.00 nie wolno w sposób uciążliwy zakłócać spokoju współmieszkańców. Natomiast głośne prace remontowe można wykonywać w dni powszednie w godz. od 8.00 do 20.00.
Zabrania się przewietrzania, np. kołder, poduszek i pościeli na balkonach, loggiach i w oknach w sposób widoczny.
Zabrania się prowadzenia hodowli zwierząt w budynkach Spółdzielni.
Osoby posiadające zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytkowania i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.
W szczególności do obowiązków osób posiadających zwierzęta domowe należy:
- zarejestrowanie i prowadzenie psów na uwięzi; zakładanie kagańców psom, - nie wprowadzanie psów i innych zwierząt domowych do lokali administracyjnych Spółdzielni oraz na teren placów gier i zabaw, piaskownic i terenów zielonych objętych zakazem, - natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach i terenach zielonych oraz w obiektach i innych terenach przeznaczonych do wspólnego użytku, - niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta np. poprzez uporczywe szczekanie psa
Za wszystkie szkody spowodowane przez zwierzęta w budynkach i ich otoczeniu, a szczególnie na terenach zielonych, odpowiadają ich posiadacze.
Rozdział VII. Przepisy porządkowe.
§7
Każdy użytkownik mieszkania winien posiadać własny klucz do drzwi wejściowych budynku i powinien dopilnować ich zamykanie.
Reklamy mogą być instalowane we wskazanych miejscach na terenie osiedla , po uprzednim uzyskaniu zgody Zarządu Spółdzielni i zawarciu stosownej umowy.
Uwagi, skargi i wnioski mieszkańców odnośnie nieprzestrzegania niniejszego regulaminu należy zgłaszać administracji Spółdzielni.
Mieszkańcy zobowiązani są do zgłaszania w administracji zmian w stanie ilościowym osób zamieszkałych w lokalu na stałe lub czasowo.
W stosunku do członków Spółdzielni i użytkowników lokali nie przestrzegających postanowień niniejszego regulaminu, Zarząd Spółdzielni może zastosować sankcję w formie skierowania wniosku do Rady Nadzorczej o wykluczenie ze Spółdzielni oraz skierowania pozwu do Sądu o przeprowadzenie eksmisji.
Regulamin niniejszy zatwierdzony został przez Radę Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej „PERKOZ” w Olsztynie uchwałą nr 10 z dnia 15 czerwca 2005 roku i wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Traci moc uchwała nr 7 Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „PERKOZ” w Olsztynie z dnia 8 maja 1996 roku w sprawie zatwierdzenia Regulaminu używania lokali i porządku domowego Spółdzielni Mieszkaniowej „PERKOZ” w Olsztynie
SEKRETARZ PRZEWODNICZĄCY RADY NADZORCZEJ RADY NADZORCZEJ