Szanowni Państwo,
w tym tygodniu do skrzynek pocztowych oraz na adresy mailowe zostaną dostarczone nowe wymiary opłat za lokale, które zaczną obowiązywać odpowiednio od 1 stycznia oraz 1 marca 2025r. Nowy wymiar opłat wynika z podjęcia przez Radę Nadzorczą w dniu 19 listopada br. uchwał dotyczących ustalenia opłat za używanie lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży oraz ustalenia opłat eksploatacyjnych, opłat za obsługę sanitarną i utrzymanie terenów zielonych, odpisu na fundusz remontowy i pozostałych opłat.
Od 1 stycznia ulegną zmianie opłaty niezależne od Spółdzielni, w tym m.in. podatek od nieruchomości (osoby posiadające odrębną własność lokalu otrzymają informacje o nowym wymiarze podatku bezpośrednio z UM Olsztyna), czy też w pojedynczych przypadkach opłata za energię elektryczną (m.in. budynki przy ul. Jarockiej oraz Kanta 17 i 19). W budynkach przy ulicy Burskiego zostaną też zaktualizowane zaliczki za zużycie gazu (w połowie bieżącego roku wzrosła taryfa za gaz o ok. 20%). Istotną zmianą będzie też aktualizacja zaliczek na podgrzanie wody użytkowej dla budynku w Mrągowie oraz kilkunastu budynków w Olsztynie. Niestety w przypadku części budynków znajdujących się w Olsztynie musieliśmy podnieść zaliczkową opłatę za podgrzanie wody z 50 zł/m3 do 60 zł/m3. Powyższe wynika z faktu, że dla części budynków faktyczne koszty podgrzania 1m3 wody przekraczały (czasem znacząco) kwotę 60 zł/m3, co widoczne jest także przy rozliczeniach wody, które otrzymujecie Państwo co kwartał. Stąd też ta zmiana. Cały czas analizujemy jednak koszty i szukamy możliwości aby je obniżyć, szczególnie jeśli chodzi o koszty podgrzania wody. Zaliczki na centralne ogrzewanie zaktualizowane w połowie bieżącego roku pozostawiamy bez zmian.
Od 1 marca ulegają zmianie opłaty: eksploatacyjna, odpis na fundusz remontowy oraz opłata za obsługę sanitarną i utrzymanie terenów zielonych. Niestety te opłaty w większości przypadków wzrosną, chociaż jeśli chodzi o samą eksploatację podwyżki będą niewielkie (średnio o 2,8%) . Przy tym różnice w opłatach dla członków i nie-członków będą wynosiły 10gr/m2 (członkowie uczestniczą w pożytkach Spółdzielni i z tego tytuły stawka opłaty eksploatacyjnej jest niższa). Podwyżki opłat za sprzątanie i utrzymanie terenów zielonych (w 90% to usługi zlecone firmom zewnętrznym) wynikają przede wszystkim z kolejnego wzrostu płacy minimalnej (w przyszłym roku o 8,5% z 4300zł do 4666zł).
Oprócz opłaty eksploatacyjnej i opłaty za obsługę sanitarną i utrzymanie terenów zielonych w większości przypadków podnieśliśmy także nieznacznie odpis na fundusz remontowy (o 10-20 gr/m2). Aby móc utrzymać nasze zasoby w dobrym stanie technicznym i planować remonty, musimy systematycznie aktualizować wysokość odpisów na fundusz remontowy. Pojawiają się potrzeby remontów pokryć dachowych, balkonów, elewacji, klatek schodowych, sieci i instalacji wewnętrznych. Nie mówiąc już o przypadkach, gdzie część budynków po dużych pracach remontowych wykonanych kilka czy kilkanaście lat temu, ma ujemne saldo funduszu remontowego (ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nakazuje ewidencjonowanie wpływów i wydatków na fundusz remontowy dla każdej nieruchomości oddzielnie).
Średni udział kosztów zależnych od spółdzielni (opłata eksploatacyjna i fundusz remontowy) w sumie wszystkich opłat za lokale mieszkalne w Spółdzielni nadal pozostaje na poziomie ok. 30%. To oczywiście wartość średnia, gdyż nawet pomiędzy mieszkaniami o takiej samej powierzchni w tym samym bloku, występują duże różnice w wysokości opłat wynikające m.in. z kwot wnoszonych zaliczek na wodę i odprowadzenie ścieków, odpadów komunalnych, podgrzanie wody, c.o. Dlatego też porównując wysokość opłat z sąsiadami, koniecznie trzeba zwrócić uwagę na ten aspekt i pamiętać, że zaliczki podlegają rozliczeniu.
Zarząd S.M. „Perkoz” w Olsztynie
powrót